Dslr ile Elde Çekim için Öneriler ve Yanlışlar

ResimFlickr’dan fatedsnowfox’un CC izniyle

Günümüzde özellikle bağımsız filmlerde, 20 yıl öncesine göre el veya omuz kamerası kullanımının çok daha yaygın olduğunu görüyoruz. Profesyonel kameraların son 5 yılda çok büyük bir hızla boyut olarak küçülmesiyle birlikte elde çekim yapmak özellikle sabitleyici malzemelere yatırım yapmayan kısa filmciler için daha da önem kazandı. 


Öncelikle bazı kaynaklarda önerilen ama yanlış bulduğumuz bilgilere değinelim: 

 IS (Image Stabilization) kullanmak. Çektiğiniz görüntüyü bilgisayar ekranında izlediğinizde işe yarıyormuş gibi görünebilir. Ancak dikkatli bakarsanız görüntünün hareket sırasında titrediğini fark edeceksiniz. Çünkü IS sistemi istediğimiz yumuşak bir harekete izin vermeye değil küçük titremeleri tamamen kesmeye yöneliktir.

– Netlik halkasına dokunmamak. Eğer bir “follow focus” eklentisine sahipseniz zaten dokunmazsınız. Ama elde çekim yaparken amaç özgürce hareket edebilmektir. Alan derinliği Dslr kameralarımızda dar olduğundan netlik yapmamak pek akıllıca görünmüyor.

İşte elde çekim yaparken kullanabileceğiniz öneriler:

Geniş açılı bir lens kullanın. Oyuncuların kameraya doğru veya geriye yaptıkları hareketler büyüyecek, ancak titreme azalacaktır.

Kamerayı gövdenize olabildiğince yaklaştırın ve bağlantı noktalarınızı artırın. Kamerayı iki elinizle tutun. Örneğin bir dış monitörünüz varsa kamerayı göğsünüze de yaslayabilirsiniz. 

Dengeli bir şekilde durun. Bacaklarınızı açın, kameranın ağırlığını kollarınıza değil gövdenize verin.

Uzun süreli çekimlerde bir yere oturarak kamerayı kullanın. Yorgunluk, kaslarınızın ve kameranın titremesine neden olur.

Düzenli nefes alın. Nefesinizi tutmaya çalışmayın. Elde çekim yapmak, kameranın tam olarak sabitlenmesi değil, yumuşak olarak hareket etmesidir.

Bir yerden destek alın. Mümkünse bir yere yaslanın, gövdenizi sabitleyin.

Rüzgardan korunun. Özellikle çok hafif kameralar için daha önemli.

Yatay ve dikey çizgilere dikkat edin. Çekim sırasında çevredeki nesnelerde göreceğiniz yatay ve dikey çizgiler ile çerçevenin alt – üst ve yanlarını aynı hizaya getirmeye dikkat edin. Yoksa farkında olmadan bütün çekim eğik olabilir.

Hareketi bütün gövdenizle yapın. Sağa – sola çevrinirken sadece kollarınızla değil, belinizden başlayarak dönün. Kameranın destek noktaları bilekleriniz değil, kollarınız olmalı.

– Lars von Trier, Paul Greengrass gibi filmlerinde çok fazla el kamerası kullanan yönetmenleri izleyin ve bu estetiğe alışın.



Bir cevap yazın

KAPAT